تسبيح حضرت فاطمه (س) مشتمل بر سه جمله است و آن ها عبارتند از :
«الله اكبر» 34 مرتبه
«الحمدلله» 33 مرتبه.
«سبحان الله» 33 مرتبه .
اگرچه در جملات تسبيح حضرت (س) «تكبير » و «تحميد» نيز وجود دارد ، ولي از باب تغليب ، مجموع سه جمله به عنوان « تسبيح » ناميده شده است. دليل نايده شدن اين اذكار به « تسبيح فاطمه زهرا (س) » اين است كه فاطمه (س) از پيامبر اكرم (ص) درخواست كرد كنيزي به او بدهد كه در كارهاي خانه كمك كند. پيامبر (ص) در جوابش فرمود : چيزي بهتر از آن به و عطا مي كنم ، و آن اين است كه بعد از هر نماز 34 بار تكبير خدا ، 33 بار حمد خدا و 33 بار تسبيح خدا را مي گويي و آن را با ذكر لا اله الاالله ختم مي كني. اين بهتر است از دنيا و هر چه در آن است و بهتر از آن چيزي (كنيزي ) كه مي خواستي .
پس فاطمه (س) بعد از هر نماز به گفتن اين ذكرها مداومت مي كرد و اين ذكرها به آن حضرت منسوب شد.امام باقر (ع) مي فرمايند : تسبيح فاطمه (س) از اقسام ذكر بسيار است كه خدا به آن دستور داد و فرموده به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم.
ز اين حديث چنين استنباط مي شود كه تسبيح آن حضرت مصداقي از ذكر كير خدا است. شايد منظور اين باشد كه گفتن تسبيح حضرت (س) اگر همراه با توجه قلبي باشد ، مصداق ذكر كثير است.
در حديثي از امام صادق (ع) چنين روايت شده است : كسي كه با تسبيح فاطمه (س) بخوابد ، از مصاديق اين آيه شريفه كه مي فرمايد : مردان وزناني كه خدا را فراموش ياد مي كنند. مي باشد.
محل مناجات موسي بن عمران (ع) كوه طور بود و در حالي كه فاطمه (س) در منزل خود و در محراب عبادت با پرودگار خود مناجات مي كرد . ديگر اينكه كتاب موسي (ع) تورات بود كه جزيي از اجزاء مصحف صديقه طاهره (س) است و خود اين مصحف فضيلت و برتري آن حضرت را بر تمامي انبياي الهي اعم از اولوالعزم و غيراولوالعزم اثبات مي كند. چرا كه تمام علم انبياءو امت هايشان و كتاب آسماني آنها در مصحف حضرت موجود است . درباره حضرت عيسي (ع) هم رسيده كه در گهواره سخن گفت و اين در حالي بود كه حضرت زهرا (س) در رحم مادر و بدو تولد لب به سخن گشود . حضرت خديجه (ع) مشغول نماز عشاء بود در ركعت سوم شك بر او عارض شد كه آيا ركعت سوم است يا چهارم . در اين هنگام حضرت زهرا (س) كه در شكم مادر بود خطاب به مادرش فرمود :قومي يا اماه فانك في الثالثه ؛ اي مادر بلند شو ، زيرا در ركعت سوم هستي .
رسول گرامي اسلام (ص) در فضيلت دخترشان مي فرمايند :همانا دخترم فاطمه (س) پاكدامن است و عفيف ، پس خداوند ذريه او را بر اتش جهنم حرام كرده است.
و چه زيبا مي فرمايد پدر در حق دخترش كه : همانا فاطمه شعبه و بابي از من است و مادامي كه اين باب را كسي باز كند ( يعني محبت او را داشته باشد و اطاعت از او كند ) همانا باب ورود به اصل نبوت را باز كرده است و هر كه اين باب را ببندد، باب نبودت ر ابه روي خود بسته است.
1- معاني الاخبار ، ص 105 .
2- امالي طوسي ، ص 24 .
حديث رضوي
قال الرضا (ع)
يا ابنَ شبيب إن سرّك أن يكونَ لَك مِنَ الثواب مِثلَ ما لِمَن استشهِد مَعَ الحُسين بن علي (ع) فقُلمَتي ذكرتهُ يا ليتني كُنت معكم فَافوز فوزاَ عَظيماَ .
اي پسر شبيب ، اگر دوست داري ثوابي مانند ثواب كساني كه همراه حسين بن علي (ع) شهيد شدند داشته باشي ،هر زمان كه ياد امام حسين (ع) افتادي بگو «اي كاش من هم با آن ها بودم تا به رستگاري عظيم مي رسيدم . »
عيون اخبار الرضا (ع) ، ج 1 ، ص 300 .
مناجات هاي شهيد چمران
خوش دارم که در نيمه هاي شب در سکوت مرموز آسمان و زمين به مناجات برخيزم. با ستارگان نجوا کنم و قلب خود را به اسرار ناگفتني آسمان بگشايم. آرام آرام به عمق کهکشانها صعود نمايم، محو عالم بي نهايت شوم . از مرزهاي علم وجود در گذرم و در وادي ثنا غوطه ور شوم و جز خدا چيزي را احساس نکنم.
فرازي از صحيفه سجاديه
يَا فَارِجَ الْهَمّ، وَ كَاشِفَ الْغَمّ، يَا رَحْمَانَ الدّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا، صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ، وَ افْرُجْ هَمّي، وَ اكْشِفْ غَمّي.
يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ، اعْصِمْنِي وَ طَهّرْنِي، وَ اذْهَبْ بِبَلِيّتِي.
ترجمه :
اى زداينده اندوه، و اى زايل كننده غم، اى بخشنده در دنيا و آخرت، و مهربان در هر دو سراى، بر محمد و آل محمد رحمت فرست، و اندوه مرا بر طرف كن، و غمم را بزداى. اى يگانه، اى يكتا، اى بى نياز، اى كسى كه نزاده و زائيده نشده، و هيچ همتائى نداشته، مرا نگاه دار و پاك ساز، و گرفتاريم را بر طرف كن .
آخرین نظرات