نماي نخست
توقف
انگار همين تازگي ها بود نه هزارو چند صد سال پيش … هم شگفت زده بودم و هم نگران ….
هيچ كس نمي دانست چرا از رفتن باز مانده ايم ….
دستور بود …. بايد صبر مي كرديم تا همه برسند ….
خودم را سرگرم مي كنم با نگاه كردن به جهاز شتران …. كه منبر مي شود ….
نماي دوم
اول دفتر
همه مي رسند … دستور جلسه نماز جماعت است و بعد سخنراني ….
واحد و يگانه است …. علي و عظيم ….. همه چيز با ستايش او آغاز مي شود ….
باز هم ستايش : همه چيز به سوي او باز مي گردد …
به ما نگاه مي كند خدا …. و ما با حواس جمع حتي نمي بينيم ….
ستايش ديگر: مثل آب خوردن است براي او …. بي تامل آسان … هستي پا مي گيرد …
نماي سوم
مطلبي مهم
شنيدم كه مي گفت :
آن چه بر من فرود آمده ، در تبليغ ان كوتاهي نكردم و حال برايتان مي گويم : « جبرئيل 3 مرتبه بر من فرود امد …. و از سوي پرودگارم فرماني آورد كه در اين مكان به پا خيزم و به هر سفيد و سياهي اعلام كنم كه علي بن ابي طالب ، برادر ، وصي و جانشين من در ميان امت و امام پس از من بوده …. جايگاه او نسبت به من ، بسان هارون نسبت به موسي است ، ليكن پيامبري پس از من نخواهد بود ….او صاحب اختيارتان پس از خداو رسول است …. »
نام «علي» دلم را لرزاند ….
نماي چهارم
پايان رسالت
تاكيد كرد : « معبودي جز او نيست ، او كه فرموده كه اگر ان چه ( درباره علي) نازل كرده ، به مردم نرسانم وظيفه رسالتش را انجام نداده ام …. و خداوند تبارك و تعالي امنيت از مردم را برايم تضمين كرده و البته او كريم و بخشنده است …. »
معادله اي در ذهنم جاي مي گردد … معرفي علي مساوي با اتمام 23 سال رسالت است …
نماي پنجم
علي و فرزندانش
پاهايم سست شد ، اگر آخرين باري باشد كه او در چنين جمعي سخن بگويد … واي از رفتنش !!
ادامه مي دهد : » بشنويد و تسليم فرمان حق شويد … خداوند ، صاحب اختيارو و ولي و معبود شماست و پس از خداوند ، ولي شما ، فرستاده و پيامبر اوست كه اكنون در برابر شماست و با شما سخن مي گويد … و پس از من به فرمان پروردگار ، علي ، ولي و صاحب اختيار و امام شماست .
ان گاه امامت در فرزندان من از نسل علي خواهد بود .اين قانون تا برپايي رستاخيز كه خدا و رسول او را ديدار كنيد، دوام دارد … حلالي نيست مگر انچه خداو رسول او و امامان حلال كرده باشند … و حرامي نيست مگر ان چه انان حرام كرده باشند . خداوند عزوجل ، حلال و حرام را براي من بيان فرموده و انچه پروردگارم از كتاب خويش و حلال و حرامش به من اموخته است ، در اختيار علي نهاده ام …»
نماي ششم
وصف يار
اشكهايم بي امان مي بارد و او همچنان از علي (ع) مي گويد « او را برتر بدانيد … هيچ دانشي نيست مگر آنكه خداوند ان را در جان من نوشته و من نيز ان را در جان پيشواي پرهيزكاران ، علي ، ضبط كرده ام ….او همان پيشواي روشنگر و امام مبين است كه خداوند او را در سوره “ياسين” ياد كرده است « و كلّ شيء أحصيناه في إمام مبين »
از علي رو برنتابيد و از امامتش نگذريد …. او شما را به درستي و راستي خوانده و خود نيز بدان عمل نمايد . او نادرستي را نابود كند و از ان باز دارد در راه خدا نكوهش هيچ كس او را از كار باز ندارد… او نخستين مومن به خدا و رسول اوست و كسي در ايمان به او سبقت نگرفته … او جان خود را فداي رسول الله نموده و با او همراه بوده است اوست كه همراه رسول خدا ، عبادت خداوند مي كرد و جز او كسي چنين نبود اولين نمازگذار و پرستشگر خدا به همراه من است … از سوي خداوند به او فرمان دادند تا در شب هجرت در بستر من بيارامد و او نيز فرمان برد و پذيرفت كه جان خود را فداي من كند … »
با خود تكرار مي كنم پيشواي روشنگر ، امام مبين
فراخوان
امام مبين …. امام مبين … امام مبين !!
پس از قرن ها هنوز روياي شيرين امام مبين ، مرا به وجد مي آورد …
يادگار غدير است … امام مبين …
مي داني « إمام مبين » كيست ؟
پاسخ به فراخوان يك
ابن بابويه از حضرت باقر (ع) روايت مي كند كه فرمود :
چون اين آيه نازل شد ؛ « و كلّ شي ء أحصيناه في إمام مبين » ابوبكر و عمر خدمت پيغمبر اكرم (ص) آمدند و گفتند : اي رسول خدا آيا منظور از امام مبين تورات است ؟ فرمود « خير . »
عرض كردند : آيا انجيل است ؟ فرمودند « خير . »
باز پرسيدند : آيا مراد قرآن است ؟ فرمودند : « خير . »
در همين موقع اميرالمومنين (ع) وارد شد ، پيغمبر اكرم (ص) فرمودند : « آن امام مبين كه خداوند همه چيز را در آن بيان فرمود ، علي (ع) است كه پروردگار علم هر چيزي را در وجود برادر و وصي و خليفه بعد از من علي (ع) به وديعه نهاده است . »
حس آشنايي دلم را آرام مي كند ….
پاسخ به فراخوان دو
عمارياسر صحابي پيامبر (ص) ضمن نقل خاطره اي ، مي گويد : در يكي از غزوه ها و جنگ ها كه در خدمت اميرالمومنين (ع) بودم ، از بياباني عبور مي كرديم كه مملو از مورچه بود .
گفتم : اي مولاي من آيا كسي هست كه شماره اين مورچگان را بداند ؟
فرمود :« بلي اي عمار ! من مي دانم و مي توانم تعداد آن را تعيين كنم . »
گفتم : يا اميرالمومنين (ع) تعداد اينها را از كجا مي دانيد ؟
فرمود : « اي عمار ياسر مگر سوره « يس» را نخوانده اي ، آنجايي كه مي فرمايند : « و كل شي ء أحصيناه في إمام مبين » ؟
عرض كردم : بلي فدايت شوم ! اين سوره را مكرر فرموده است، منم »
شاد مي شوم …. شاد … شاد …
پاسخ به فراخوان سه
علي بن ابراهيم نيز همين قول را نقل مي كند :
اميرالمومنين (ع) فرمود : « وَ الله أنا إمام مُبين ؛ به خدا قسم آن امام مبين در قران منم . حق را از باطل جدا مي كنم و اين را از پيامبر اكرم (ص) به ارث برده ام … »
الحمدلله رب العالمين …
پاسخ به فراخوان چهار
مفسران در پاسخي مشترك آورده اند :
مراد از كتاب مبين و امام مبين و ام الكتاب ، علي (ع) است ؛ يعني در اصل ، همه ائمه ( ع) هستند .
وقتي كه مي گوييم علي (ع) ، از باب مصداق است …
چهارده معصوم (ع) از نظر فضائل ، هيچ تفاوتي با هم ندارند…
ودر روايات هم فراوان از پيامبر اكرم (ص) و ائمه طاهرين (ع) مي خوانيم : « اولنا محمد (ص) ، اوسطنا محمد (ص) ، آخرنا محمد (ص) . »
با خود تكرار مي كنم … « اولنا محمد ( ص) ، اوسطنا محمد (ص) آخرنا محمد (ص) … . »
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات