ای نور دیده من! ای مولا و سرور من! ای قامت رعنای عدالت و ای عزیزترین!
اشک فراق از دیدگانم می چکد. زیرا جمعه ای دیگر رسیده است و مرغ دلم به هوای کوی تو، هوایی شده است. تو می آیی، با یک سبد نور، با یک سبد امید. تو می آیی، اما نمی دانم درکدام جمعه؟ گاهی وقتها فکر می کنم آیا زنده می مانم تا ظهور پرحضورت را درک نمایم و یا اگر از این دیار کوچ کردم، آنگاه که تو بیایی آیا من از خاک برمی خیزم و در رکابت غلامی می کنم؟
همه می گویند غروب جمعه دلگیر است، اما نمی گویید چرا؟ جمعه هم از پی نیامدنت داغ سکوت بر لب می زند و تا جمعه ای دیگر خاموش می ماند.
اما آن جمعه که بیایی، ابرهای متراکم و تاریک را از دلها می زدایی و چشم هایی را که حسرت زیارت آفتاب دارند را به نوازش نور و مهربانی می خوانی.
آنگاه که تو بیایی، دست های آسمان هم در پی یاری تو قنوت می کنند. کوه ها کمر خود را برای کمک به تو محکم می کنند، چشم های دریا برای دیدنت باز می شوند، سروها برای بوسیدنت قدقامت می کنند، نرگس ها دیگر روی زرد ندارند، شقایق ها دیگر داغ به سینه ندارند و کبوترها، مقیم خانه تو می شوند.
آن روز که تو بیایی، روز است و دیگر شب نیست. آن روز که تو بیایی، بهار است و زمستان نیست. آن روز که تو بیایی جمعه است…
پروردگارا ! كدام عالم پارسايي است كه به نزدش رويم تا ما را به كوتاه كردن شب غيبتمان رهنمون شود ؟ كيست كه راه نجات از اين بيابان ظلماني را به ما بنماياند ؟ آيا شود كه ما نيز از قوم بني اسرائيل بياموزيم و با شكر و اضطرار و اصرار در دعا براي فرج صبحي زود تر و طلوعي نزديك تر را براي خود رقم بزنيم ؟ خداوندا ما از تو درخواست مي كنيم تا با ترحم به ما از سالهاي باقي مانده غيبت بكاهي و فرج عاجل را هديه پيشگاه مقدس امام زمانمان نمائي كه ما شيعيان هم همراه انبياء و فرشتگانت سخت آرزومند برطرف شدن غم از چهره مباركش هستيم.
بدانيد كسي كه منتظر ظهور حضرت مهدي (عج) باشد پاداش كسي را دارد كه شبها را براي انجام عبادت بيدار و روزها روزه دار باشد.
كافي ، ج2 ، ص 222، ح 4 .
مردي نزد حضرت امير المومنين علي (ع) آمد و گفت : يا اميرالمومنين ما را از مهدي (عج) خودتان مطلع نماييد ، حضرت فرمودند : چون قرن ها بر مردم بگذرد و مومنين اندك وطرفداران حق از مين رفته و بعداز اينكه دنيا را ظلم و جور فرا گرفته باشد او ظهور خواهد كرد .
به معناي اينكه ايشان از اين عالم به عالم هورقليا ارتقاء يافته است و هر وقت نوع انسانيت به سن بلوغ رسيد و كدورات اين عالم را رها نمود و استعداد ملاقات و مشاهده امام عر را پيدا كرد ، حضرت را مشاهده خواهند نمود . اين ديدگاه از نظر برخي از شيخيه مي باشد و با براهين عقلي و نقلي امامت مبني بر لزوم وجود حجت خدا در هر زمان ، آن هم در همين عالم سازگاري نداشته و مردود است.
ب) خفاء شخصي :
يعني غيبت به صورت خفاء شخصي است و با اين كه حضرت در همين عالم زندگي مي كنند اما به گونه اي هستند كه قابل رؤيت نمي باشند و كسي نمي تواند ايشان را ببيند .
ظاهر برخي از روايات مثل تعبير « لا يري جمه ؛ با جسمش ديده نميشود » از امام رضا (ع) يا تعبير « انكم لا ترون شخصه ؛ همانا شما ايشان را نمي بينيد . » از امام حسن عسگري (ع) تاكيد كننده اين نظريه مي باشد .
ج ) خفاء عنواني :
خفاء و غيبت حضرت به معناي ناشناخته بودن حضرت است همانند غيبت حضرت يوسف (ع) كه بين مردم زندگي مي كردند و او را مي ديدند اما حتي برادرانش وي را نمي شناختند.
روايات متعددي بر اين ديدگاه دلالت دارند . صريح ترين روايت در اين زمينه بيان امام صادق (ع) است كه مي فرمايند :
« همانا در قائم شباهتي از يوسف وجود دارد … يوسف سلطان مصر بود . بين او و پدرش 18 روز راه بود و اگر خداي تعالي مي خواست جاي او را به وي نشان دهد بر آن كار توانا بود . به خدا سوگند وقتي مژده يوسف را به يعقوب و فرزندانش دادند ، آن راه را در 9 روز در نورديد و ود را به مصر رسانيدند. پس چگونه انكار مي كنند كه خداي تعالي با حجتش همان كند كه با يوسف كرد . او در بازارهايشان راه مي رود اما او را نمي شناسند تا آنكه خداي تعالي اذن مي فرمايد كه خود را به آنان معرفي نمايد ، همچنان كه به يوسف اذن داد و به آنها گفت آيا مي دانيد كه در ناداني با يوسف و برادرش چه كرديد ؟ گفتند آيا تو يوسفي گفت آري من يوسفم و اين هم برادر من است. »
غيبت حضرت ولي عصر (ع) ، بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود ، ص 5 .
مهدی جان … افسوس از این که چند سالی دیر پا به این دنیا نهادم و وقتی قدم های من زمین را لمس کرد ؛ که تو از نظر ها غایب شدی و حضور منِ بی صاحب چه فایده ای دارد جز آن که باید درد فراق بچشم و ندبه خوان باشم … دلمان گرفته است که اگر کمی زودتر , فقط چند سال زودتر آمده بودیم شاید تو را می دیدیم و الان … دل بسته به آن روز که تو می آیی و دنیا نور امامت ظاهری را حس خواهد کرد.. همه دلخوشی منتظر این هست که یه روز صدای نوای انالمهدی را خواهد شنید و این فراق تبدیل به وصال خواهد شد .. مهدی جان … بیا … اکنون که همه ظلم در برابر همه حق قد علم کرده و با تمام قوا شروع به تغییر چهره ناب اسلام کرده … بیا… بیا و دین واقعی جد بزرگوارت پیامبر اعظم (ص) را که این روزها شرمنده ایشان هستیم را به عالمیان نشان ده .. بیا …
اگر چه درد فراقت عجیب سنگین است / مرور یاد شما موجبات تسکین است به تلخ کامــی چایــــی صبح هر جمعه / میــــان ندبه فقط انتظار شیرین است
مي دانم آدينه اي خواهي آمد كه سحرگاهانش جداي همه روزهاست. خورشيد شادمانه ترين طلوعش را خواهد كرد و دنيا رنگ ديگري خواهد گرفت چهار فصل يكي خواهند شد و در پيكر بهار به تو خوش آمد خواهند گفت و جهان دوباره طعم محبت و دوستي را خواهد چشيد و مفهوم واقعي زندگي انساني را لمس خواهد كرد . او خواهد آمد تا شاخه هاي گمراهي، دروغ و ريا، فسق و گناه را بشكند . او خواهد آمد كه ريشه ظالمان را از بيخ و بن بركند و كاخ هاي شرك و نفاق را ويران كند. او خواهد آمد تا وعده خداوند را محقق كند. او خواهد آمد وتشنگي قرن ها را فرو خواهد نشاند.
حديث رضوي
قال الرضا (ع)
يا ابنَ شبيب إن سرّك أن يكونَ لَك مِنَ الثواب مِثلَ ما لِمَن استشهِد مَعَ الحُسين بن علي (ع) فقُلمَتي ذكرتهُ يا ليتني كُنت معكم فَافوز فوزاَ عَظيماَ .
اي پسر شبيب ، اگر دوست داري ثوابي مانند ثواب كساني كه همراه حسين بن علي (ع) شهيد شدند داشته باشي ،هر زمان كه ياد امام حسين (ع) افتادي بگو «اي كاش من هم با آن ها بودم تا به رستگاري عظيم مي رسيدم . »
عيون اخبار الرضا (ع) ، ج 1 ، ص 300 .
مناجات هاي شهيد چمران
خوش دارم که در نيمه هاي شب در سکوت مرموز آسمان و زمين به مناجات برخيزم. با ستارگان نجوا کنم و قلب خود را به اسرار ناگفتني آسمان بگشايم. آرام آرام به عمق کهکشانها صعود نمايم، محو عالم بي نهايت شوم . از مرزهاي علم وجود در گذرم و در وادي ثنا غوطه ور شوم و جز خدا چيزي را احساس نکنم.
فرازي از صحيفه سجاديه
يَا فَارِجَ الْهَمّ، وَ كَاشِفَ الْغَمّ، يَا رَحْمَانَ الدّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا، صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ، وَ افْرُجْ هَمّي، وَ اكْشِفْ غَمّي.
يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ، اعْصِمْنِي وَ طَهّرْنِي، وَ اذْهَبْ بِبَلِيّتِي.
ترجمه :
اى زداينده اندوه، و اى زايل كننده غم، اى بخشنده در دنيا و آخرت، و مهربان در هر دو سراى، بر محمد و آل محمد رحمت فرست، و اندوه مرا بر طرف كن، و غمم را بزداى. اى يگانه، اى يكتا، اى بى نياز، اى كسى كه نزاده و زائيده نشده، و هيچ همتائى نداشته، مرا نگاه دار و پاك ساز، و گرفتاريم را بر طرف كن .
آخرین نظرات